Bortahelg

Nu i helgen ska jag och några kompisar upp till en stuga. Äta god mat, umgås och åka skoter står på schemat. För min del innebär detta lite planerande kring kosten. I och med att jag är mitt i min omgång ”Whole 30” blir det ju lite mer noga än tidigare. Det är ju absolut inte jobbigt, (jag är van) och i slutändan tycker jag att det värt det. Och jag har förstående vänner som låter mej ”hålla på”. Jag har förtroendet att få lägga förslag till menyn och då ser jag till att det blir en meny som jag lätt kan anpassa lite så den går ihop med paleo också. Sen är det jag och en kompis som ska iväg och handla, och jag hoppas på att hitta några ekologiska grönsaker att stoppa i varukorgen i alla fall.

Menyn för dessa tre dagar ser ut så här:

Fredag
Middag- Tacos

Lördag
Frukost- yoghurt och mackor
Lunch- varma mackor och grillkorv
Middag- hamburgare med pulled moose och pommes

Söndag
Frukost- yoghurt och mackor

Hur anpassar jag dessa måltider till min kost då?

Fredag
Första middagen är tacos, och det är enligt mej den perfekta samlingsmåltiden. Dels för att den är såpass etablerad som fest/mys-måltid och dels för att den genom små medel går att anpassa till min kost. Genom att steka egen köttfärs och krydda med min tacokrydda, samt att jag gör en guacamole (och ibland egen salsa) får jag en paleovänlig variant av tacos. Jag äter antingen tacosen direkt på tallriken, eller i ett salladsblad. Min hemmagjorda guacamole är nåt som verkligen gått hem bland mina vänner och jag törs nästan inte komma utan den om vi ska äta tacos.

20140122-130432.jpg
Paleotacos!

Lördag
Till frukost har jag med mej en flaska smoothie som jag gjort hemma, så gör jag kaffedrinken på plats.
Till lunch ska de andra äta varma mackor över öppen eld. Här tänkte jag ha med mej en gulaschsoppa i termos, samt kaffe. Blir ju inte den ”grilla över öppen eld”- känsla man gärna vill ha, men någon annan gång när jag inte kör whole 30 kanske jag bakar bröd, unnar mej ost och gör en egen grillad macka. Annars funkar ju alternativet att grilla en god köttig korv, men detta är inte aktuellt för mej denna gång i alla fall.
Middag, jag skippar brödet och pommesfritsen. Har en egen ”falsk potatissallad” och hamburgedressing med mej, och äter grönsaker till.

Söndag
Medhavd smoothie och kaffedrink som jag gör på plats.

Min fasta struntar jag i vid sådana här tillfällen.
Till godis har jag med mej torkat renkött och rostade salta pumpakärnor.

20140122-122653.jpg
Planering är A&O!

Kommentera

