Paleolinas guacamole

DSC_0242Detta är en av mina favoritröror, passar att äta till det mesta, dock brukar den ta slut fort när jag gjort en omgång. Varje gång jag blir bjuden på tacos gör jag en stoooor sats och tar med denna fantastiska röra. Den har verkligen gått hem i min vänskapskrets, och jag törs knappt komma utan den längre. (Det är nåt annat det än den färdiga med 1,4% avocadoinnehåll…)

Ingridienser
En halv rödlök
En halv paprika
Två tomater
Två stora vitlöksklyftor
En halv citron
Sex st soltorkade tomater
Tre stora avokados
Spiskummin, chilipulver, salt & peppar

Gör så här
Klyfta rödlöken, en fjärdedel av paprikan, en avocado och ena tomaten, skala vitlöken och ha i allt i en bägare. Pressa över citronen och mixa med stavmixer tills det är ganska ihopmixat.
Hacka tomaten och paprikan som du har kvar i småbitar och blanda i, detta för att få lite struktur och tuggmotstånd.
Mosa den sista avokadon med gaffel tills du har lagom stora bitar.
Blanda ihop allt.
Lägg de soltorkade tomaterna i en kastrull med vatten och låt koka upp. Klipp ner i röran.
Smaka av med kryddorna, och snåla inte med chilin!

3 tankar på “Paleolinas guacamole

  1. Pingback: Kötthår | Paleolina

  2. Pingback: Vitkålstortillas | Paleolina

  3. Pingback: Fredag i P3 | Paleolina

Lämna en kommentar