Aktiverade pumpakärnor

20140209-171501.jpg
De uppmärksamma märker ju att jag gillar pumpakärnor väldigt mycket. Postade ju ett inlägg för inte så länge sedan där jag tipsade om ett smart sätt hur man kunde få saltet att fästa.
I fredags hittade jag ”aktiverade” pumpakärnor på min hälsokostaffär. Jag hade aldrig hört talas om det innan och förstod inte riktigt vad det var. Googlade lite om det och det verkar ju kanon.
När jag sedan sprang på extrapris på ekologiska pumpakärnor kunde jag inte låta bli att köpa och göra en omgång.

Att aktivera pumpakärnor innebär alltså att man blötlägger dem och med saltets hjälp aktiverar enzymerna i kärnorna så de blir mer lättillgängliga för kroppen. Sedan torkar man dem varsamt i ugnen för inte förstöra de aktiva enzymerna.

Aktiverade pumpakärnor

400 g pumpakärnor
Vatten
Himalayasalt eller havssalt

Blötlägg pumpakärnorna över natten tillsammans med 1 tsk salt.
Häll ut på en bakplåtsklädd plåt och strö två kryddmått salt över.
Ha ugnen på lägsta temperatur och låt kärnorna torka i några timmar. (Är man otålig kan man öppna ugnen och släppa ur fukten samt röra runt så går det lite fortare)

Verkligen jättegott, och så bra att kroppen får lättare kunna smälta och ta upp enzymerna.

Kommentera

