Paleo trainingchallenge


Nu idag börjar paleo trainingchallenge. Det är en 30 dagar lång utmaning med Annika Sjöö som initiativtagare.
Det handlar om att äta paleo i 30 dagar samtidigt som man tränar bestämda träningsprogram ur hennes bok 3 gånger i veckan.

Jag och en kompis har bestämt oss för att delta. Kul att jag har sällskap med på denna utmaning. Även om vi är upp emot 500 anmälda på challengen känns det bra att ha någon i min närhet som jag kan bolla och träna med.

Imorgon är ju min sista dag på whole 30. Skilladen mellan whole 30 och paleo training challenge är att den senare är lite snällare. Det är ”tillåtet” att baka bröd och göra sötsaker/efterrätter samt att efterhärma moderna rätter.

Min personliga modifikation blir att fortsatt undvika nötter, rotfrukter och vara restrektiv med bär och frukt. Jag äter ju bär i min dagliga smoothie så lite bär är ju okej men känner att det blivit lite väl mycket hallon på senaste så jag ska se över min bärkonsumtion. Känns även som det blivit lite väl mycket efterrätter på senaste, planerar att begränsa det till helger och att det räcker med en liten portion. Jag planerar ett undantag med nötterna fettisdagen då jag vill baka en riktig paleosemla med mandelmassa.
Vidare är det viktigt att jag fortsätter jobba med min mättnadskänsla. Jag tror att jag har en leptinresistans, vilket innebär att jag har svårt att känna just mättnadskänsla. Det är därför viktigt att begränsa mina portioner, att lära mej skilja på sug och hunger samt att sova ordentligt för att ge kroppen chans att tillverka dessa väldigt viktiga hormoner.

Kommentera

