Whole 30 slutar idag


Japp, idag slutar min whole 30.
Vad är whole 30 kanske jag kan börja med att svara på.
Det handlar om att äta ren mat i 30 dagar. Inget spannmål, socker eller mjölkprodukter. Ren, naturlig, ekologisk mat helt enkelt. Man får inte heller efterhärma moderna rätter såsom pizza eller baka bröd. Efterrätter eller godis är heller inte tillåtet även om ingredienserna i sig är paleo-vänliga så är det själva idén på efterrätt/godis/bröd/pizza som man ska komma ifrån.

Hur har det gått för mej. Sådär om jag ska vara ärlig. Jag hade missat/glömt bort den lilla detaljen med att efterrätter inte var tillåtna, och när jag väl kom på det kunde jag inte sluta. Jag har även valt att utesluta nötter och frukt samt att vara restrektiv när det gäller bär. Det sista måste jag erkänna inte gått speciellt bra. Dels jag ju bär i min morgonsmoothie, och det tänkte jag inte sluta med, sen har jag ätit väldigt mycket hallon. Har en hel del i frysen då det var ett väldigt fint hallonår i år, men när jag väl börjar äta sött (hallon) har jag väldigt svårt att sluta. Ska bli bättre på detta under utmaningen jag började igår.
Om man bortser från detta har det gått bra. Har ätit ren, naturlig kost i 30 dagar men ser nu fram emot att kunna baka lite bröd, göra pannkakor och lite annat sånt jag saknat.

Syftet med en whole 30 är att nollställa kroppen, att verkligen ge paleo en chans. Inga undantag, inga livsmedel som ligger i gråzon. Jag har gjort en whole 30 förut, men då tillät jag mej själv att äta smör, det har jag inte gjort denna gången.
Detta var alltså min andra whole 30, och det kommer definitivt att bli fler, hoppas att få fler med mej på nästa omgång. DU är väl med!?!? 😉

Kommentera

