Paleolinas proteinbars med choklad och mintsmak

20140224-153650.jpg

Jag har börjat äta bars som återhämtning efter träning. Dock är det lite väl dyrt om man bara ska köpa sådana, och dessutom har de lite för lågt proteininnehåll och är en aning för söta för min smak. Därför bestämde jag mej för att göra egna. Dessa blir knappt söta alls då jag inte har så mycket dadlar i dom. Det tog sin lilla tid, det är ganska många moment i detta recept så om du har en stor blender, passa på att göra dubbel eller till och med trippel sats när du ändå är igång.
Jag blötlägger nötterna och fröna i vatten och salt för att aktivera enzymerna i dom, och därmed göra dem mer lättsmälta för kroppen.
Jag hoppas att jag gjort ett begripligt recept, annars är det bara att kommentera om du undrar något.

50 g mandlar
50 g hasselnötter
50 g valnötter
50 g cashewnötter
100 g pumpakärnor
25 g solroskärnor
25 g hela linfrön
25 g chiafrön
1 tsk salt

2 st ägg

6 dadlar
1 dl kokosvatten

1+1 dl riven kokos
2 msk kokosolja
0,5 dl kakao
6-8 droppar pepparmyntsolja
0,5 dl kakaonibs
25 g gojibär
2 msk hampafrö-smör

Kväll:
1. Blötlägg alla nötter och frön över natten (ha chiafrön och linfrön blötlagda i en separat skål). Ha i en tsk salt när du blötlägger dem för att hjälpa till att aktivera enzymerna.
2. Vispa upp äggen och häll ut på en plåt med bakplåtspapper och torka på lägsta temperatur över natten.

Morgon:
1. Skölj nötterna i ett durkslag, bred ut dem på plåtar (chiafrön och linfrö på en separat plåt) och låt dessa torka över dagen i ugnen på lägsta temperatur.
2. Dela dadlarna i hälften (och kärna ur) och blötlägg i kokosvattnet.
3. Mixa äggen till ett pulver i en blender.

När nötterna torkat:
1. Bryt isär kakan som blivit av chiafrön och linfrön i mindre bitar.
2. Dela alla nötter och frön i tre ungefär lika stora delar.
3. Använd en blender och mixa dadlarna och kokosvattnet med en del av nötterna och frön. När det är mixat, häll över den smeten i en skål.
4. Mixa den andra delen av nötter och frön tills det är lagomt stora bitar, jag gillar när det finns lite struktur. Häll över dessa i skålen.
5. I med sista delen av frön och nötter tillsammans med kokosoljan och 1 dl av riven kokos och mixa detta länge länge tills ett smör har bildats.
5. Ha i nötsmöret i skålen tillsammans med äggpulvret, kakaon, kakaonibs, hampasmör, gojibär, pepparmyntsolja och resten av den rivna kokosen.
6. Blanda ihop allt och bred ut på en skärbräda.
7. Skär i bitar och slå in i smörpapper.

Först hade jag bara tänkt ha ägg i som proteinhöjare i mina bars, men sedan läste jag om hampafröet och insåg att detta var ett proteinrikt frö som passade bra i min proteinbar. Dock hade jag inget hampapulver hemma, men däremot hampasmör, därför tog jag det. Kan nog vara lite klurigt att få tag på hampasmöret, men det går lika bra med hampapulver och det borde du hitta på närmsta hälsokostaffär. Eller beställ från nätet.

Jag smaksatte med pepparmynta denna gång, kom på sedan att choklad och apelsin också är goda smakkompisar så nästa gång blir det nog att jag river ner lite apelsinskal och pressar apelsin i som smaksättning.

20140224-153827.jpg

20140224-153834.jpg

5 thoughts on “Paleolinas proteinbars med choklad och mintsmak

    • Precis! 🙂
      Viktigt att man har plåtar som är raka när man ska torka äggen. Man måste se till att det är lika mycket ägg över hela plåten för att det ska torka jämnt. Jag visste redan innan att mina plåtar är skeva så jag tog sådana där engångs-aluminiumformar (som jag givetvis använder fler gånger) och hade ett ägg i varje. Funkade kanon!

  1. Ping: Kallt | Paleolina

  2. Ping: Gotska Sandön | Paleolina

Kommentera

