Hos farmor

Till frukost idag blev det banan och avocadoyoghurt smaksatt med kakao, vilken jag toppade med kiwi, kokoschips, gojibär och bipollen.
Till fika blev det en kaffe och en Raw Bite.
Väl framme i Hammarstrand åt jag en liten portion av gårdagens soppa som jag hade med.
Sedan började vi röja här på gårn, flera träd har avverkats och det fanns gott om grenar och kvistar som skulle samlas ihop. Pju! Funktionell träning minst sagt. Såg till att lyfta kanska mycket åt gången samt kasta stockar långt för att få lite extra träning på köpet. När vi var klara blev det dags för middag.
Idag åt vi av den fina fisken jag fått av grannen. Kanadaröding med kokt broccoli, räkor, sallad och en supersmarrig variant på pesto jag måste ge er receptet på.
Till efterrätt blev det en kopp mintte och en cashewboll.

20140601-000144.jpg

Annonser

Sol och städdag

Började dagen med en yoghurt gjord på banan, mango och hallon. Toppade med kokoschips och torkade gojibär. Till det hade jag iste som jag bloggade recept på nyss.
Solen sken och det var så härligt svalkande med iste. Passade på att sola ett tag när solen ändå var framme. Känner ju att färgen sen Spanien bara blir blekare och blekare, så det gäller att passa på nu när Jämtland bjuder på sol.
Jag höll mej inte mätt speciellt länge på frukosten, för lite fett är nog förklaringen. Stekte en bit chorizo, ett ägg och åt det tillsammans med surkål till middag. Efteråt drack jag kaffe och åt det sista som var kvar av yoghurten.
Till middag idag blev det soppa på nässlor, spenat och tomat plus ett kokt ägg i. Till det ett fröknäcke med grönsaker.
Det mulnade på framåt eftermiddagen så jag passade på att dra igång en storstädning på övervåningen. Bar ut hela min garderob på balkongen och dammade alla kläder. Har tänkt jag ska sortera ut och sälja/ge bort det jag inte använder längre.
Bäddade i ordning sängen som varit ute på vädring hela dagen.
Sedan gjorde jag i ordning kvällsgott i form av vispad kokosgrädde med kakao toppad med skivad banan, kokoschips och kakaonibs. Till det tog jag ännu ett glas iste. Mums!
Ingen träning idag, men med tanke på gårdagens hårda pass kändes det som att en vilodag var på sin plats.

20140531-005252.jpg

Svalkande iste med mynta och citron

I morse var det riktigt varm och det skulle passa bra med ett glas svalkande iste.
Jag kokade en kopp mintte och lät svalna (bättre att göra detta kvällen innan) sedan hade jag färsk mynta och citron i. Blev hur gott som helst och riktigt svalkande. Har en glaskanna i kylen just nu så det finns färdigkylt nästa gång jag vill ha iste. Vilket jag misstänker är mycket snart.

Svalkande iste med citron och mynta
1 kopp kallt mintte (jag hade Clipper After Dinner Mints)
1 msk pressad citron
1 skiva citron
Några blad mynta
Ett par isbitar

Koka teet och låt kallna (smidigast att förbereda dagen innan.) häll i pressad citron, citronskivan, isbitarna och myntabladen
Drick ute i solen och njut!
Denna passar även alldeles utmärkt att göra en karaff och servera som måltidsdryck.

20140530-161301.jpg

Sommar igen

Idag kom sommaren tillbaka. Äntligen!
Var pepp på morgonpromenad men sen kände jag hur hungrig jag var och bestämde mej för att ta frukost istället. Idag blev det bara smoothie, men jag åt den toppad med kokos, chiafrön och kakaonibs.
Till lunch blev det kaffe och en tallrik med kokosmjölk, äpple och kanel.
Eva-Lena kom och vi körde ett helt sjukt jobbigt pass. Sprang 3,5 km allt som allt blandat med 6 olika styrkeövningar som vi körde i intervaller. Trodde verkligen att jag inte skulle orka hela vägen, men det gjorde jag! Grymt.
Till middag blev det tacogratäng med vitlök och citronfräst broccoli, purjo och paprika.
Till efterrätt blev det en tallrik kokosmjölk, äpple och kanel. Till det en kopp pepparmyntste.
Rostade lite mandlar som kvällssnacks.

20140529-215341.jpg

Klippa gräs

Till frukost imorse blev det chiapudding med äpple, kanel och kokos. Åt ett fröknäcke med smör och kokt ägg plus en kopp te till.
Till lunch gjorde jag paleopytt (morötter, lök och chorizo) med stekt ägg och kokt rödbeta. Äntligen har jag hittat en korv jag kan äta med gott samvete och dessutom få tag på mitt lokala ICA. Toppen!
Tog och drog igång handjagaren efter denna stadiga lunch. Klippte i två timmar med den. Drog den upp och ner för släntar och runt buskar och träd. Var riktigt slut efter det ”träningspasset”.
Gick in och gjorde i ordning middag. Tinade en bit pulled beef ur frysen, det åt jag med lite gratinerade rödbetor med fetaost och lite grönsaksrester från gårdagen som jag piffade till med lite vitkål och purjo.
Ut igen och klippa gräs (fast denna gång tog jag åkgräsklipparen)
När jag kom in igen gjorde jag glass med hallon och blåbär till kvällsfika.

20140528-234758.jpg

Kallt

Det har regnat här flera dagar i sträck, men imorse tittade solen äntligen fram! Men det var ordentligt kallt hela förmiddagen och blåste till och från.
Jag gjorde blåbärssmoothie till frukost, drack en kopp kaffe och ett fröknäcke efteråt.
Sedan gick jag ut och påtade i trädgården. Hela dagen. Skulle hinna på återvinningen med lite grejor så tog ett äpple och en bit smör som fika. Bra nödlösning.
Middagen blev alltså ganska sen. Det blev öring (tack Anders!) med massor av goda grönsaker.
Följde med Lotta upp till tjärnarna och fiskade. Inget hugg men lite nafs i alla fall. Såg även två älgar på hemvägen i kvällsskymningen. Så himla fint var det.
När jag kom hem åt jag en chiapudding med äpple, kanel och kokos, till det en kopp te.
God natt!

20140528-012358.jpg

Fisk

När vi kom hem från Spanien hade det gått en säkring och ena frysen hade stannat. I den fanns bland annat min goda kycklingbuljong, gräsbetad köttfärs och KRAV-märkt lax som alltså hade blivit dåligt. Inte alls roligt när mat förfaras på det sättet, men det var inte mycket att göra. (Hallonen var det enda som klarade sej.)
Tror du jag blir glad när min granne ringer och frågar om jag vill ha fisk han fångat? Två kanadarödingar och en öring från Storsjön. Mer ekologiskt än så blir det faktiskt inte.
(Grannen fick en slant för den, eftersom jag mer än gärna skulle ta emot fisk fler gånger)
Bild 6