Lingonsylt

I början på februari gjorde jag en omgång lingonsylt. Den har sedan stått i kylen och inte blivit dålig. Det var bara härom veckan jag tog det sista och hade på min kokosgröt. Fantastiskt ju!
Nu är det fullt av lingon ute i skogarna och självklart passar jag på att fylla upp skafferiet med härlig lingonsylt.
Orginalreceptet kommer från Under vårt tak, men jag har lagt till lite citronsaft för att den konserverar bra. Det hade jag i sist jag kokade sylten, det var nog därför den höll så länge.

Paleo lingonsylt

1 medelstort sött äpple
3 msk vatten
4 dl lingon
1/2 msk pressad citron

Skala och kärna ur äpplet och skär i mindre bitar.
Låt äpple och vatten koka samman lite, mixa sedan med mixerstav.
Ha i lingonen och pressad citron, låt koka ihop i ca 10 minuter.
Ta sedan en ”pärstamp” (alltså en sån här) och mosa lingonen lite. Går nog bra med en sked om man har tålamod…
Häll upp i väl rengjorda glasburkar (läs instruktionerna genom länk nedan)
Ställ svalt och mörkt.

Sist jag var hos farmor gick jag ner i hennes matkällare och botaniserade bland gamla konservburkar. Lyckades hitta kompletta burkar med packning och klämmor, och de räckte precis till min färdigkokta lingonsylt.
Det går nog att hitta glaskonserver på loppis och reservdelar går att få tag på.

Nu håller vi tummarna att jag lyckats konservera ordentligt och att de inte blir dåliga! (Har fryst in lite backup lingon så jag kan koka mer eftersom om den skulle bli förstörd.)

Hittar man inte gamla glaskonserver har Lapland eco store ett fint sortiment av nya glaskonserver (märket heter Weck Jars) med utförlig beskrivning hur man lyckas bäst med sin konservering.
IMG_7686.JPG

Nu skulle jag vilja ja tag på lite blod och späck så jag kan prova göra blodpudding!

One thought on “Lingonsylt

Kommentera

