Grönkålschips

På min föreläsning ikväll bjöd jag på grönkålschips. Detta är verkligen ett av mina absoluta favoritsnacks, och fantastiskt nyttiga också då grönkål bland annat innehåller mycket C-vitamin och järn. De gjorde verkligen succé bland publiken.
Så här gör jag mina goda chips:

Grönkål
Kokosolja
Örtsalt

Riv av grönkålen från stammen i lagom stora chipsbitar.
Smält kokosolja och häll över
Ha i örtsalt och massera in oljan och saltet så det blir jämt fördelat över chipsen.
Sprid ut chipsen på en plåt med bakplåtspapper på. Inte för tätt, för då blir de inte krispiga.
Ha ugnen på 175 grader i varmluftsugn och sätt in chipsen i mitten av ugnen. Rosta i ca 10 minuter, men håll koll! Kan tänka mej att det skiljer en hel del från ugn till ugn. De blir mörkare i färgen, men ska inte bli svarta! Håll koll som sagt 🙂
Det går även utmärkt att krydda med andra kryddor:
Svartpeppar
Grillkrydda
Curry
Paprika
Spiskummin
Tacokrydda
Använd fantasin och kommentera gärna om ni provar någon riktigt god kryddning.
Hoppas ni gillar dessa goda snacks precis lika mycket som jag gör.
IMG_7780.JPG

Kommentera

