Grönkålssoppa

Härom kvällen när jag kom hem ifrån stan var jag jättehungrig och ville ha något snabbt och enkelt till midddag.
Jag hade lite färsk grönkål i kylen, så jag bestämde mej för att koka ihop en snabb grönkålssoppa.
Jag hade även lite kyckling i kylen, denna fick vara med i soppan, men det går alldeles utmärkt utan och då blir den ju vegetarisk, så länge man använder en vegetarisk buljong.

Grönkålssoppa 1 portion:
3 små stånd grönkål
1 klick kokosolja
1 liten gul lök
2 klyftor vitlök
2 dl valfri buljong (jag hade kycklingbuljong)
1,5 dl kokosmjölk
Salt och peppar
2 tsk lökpulver
1 tsk grillkrydda

Skala och hacka lökarna, fräs i kokosolja tills de blir mjuka. Riv av grönkålen från stånden och fräs med löken en stund. Ha i buljongen, kryddorna och kokosmjölken.
Mixa med mixerstav och smaka av om du tycker det saknas någon krydda.
Toppa med lite morotschips
IMG_7890.JPG

Kommentera

