Fasta

Tystnad från bloggen på senaste. Pinsam tystnad.
Men, here we go;
Jag har haft väldiga problem att motivera mej själv denna hösten. Träning, kost och livsstil är alla element som inte varit optimala hittills…
Jag vet hur jag ska göra, alltså ibland känns det som att jag vet för mycket om min hur jag ska uppnå min optimala hälsa och blir besviken på mej själv när jag inte klarar att upprätthålla min optimala livsstil. Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med detta. Har fått en del mentala verktyg från hälsocoachutbildningen jag hoppas ska få saker att falla lite mer på plats. Jag måste sluta vara så hård mot mej själv. Ingen är perfekt.
Nåt jag i alla fall vet är att jag måste ha rutiner och följa dessa till punkt och pricka för att jag ska sköta kosten. Senaste tiden har jag verkligen inte gjort det.
Det började egentligen mot slutet av whole 30, den uppmärksamme märkte att jag slutade skriva dagbok, detta för att jag visste inte hur jag skulle tackla snedsteget jag gjorde. (Snedsteget var ett fröknäcke med ost och smör, jamen hallå liksom, värre saker har ju hänt.) Men den blev startskottet och sen dess har det inte gått så bra. Jag äter paleo kanske 80% men äter ost och smör samt choklad. Men det största problemet är att jag inte följt rutiner. Jag småäter, det tror jag är mitt största problem. Men tillbaks till rutinerna kommer det ordna sig.
SÅ, där var min confession. Skönt.
Nu tänker jag vända blad.

I och med att jag har hormonella problem vet jag att fasta är ett framgångsrecept för mej. Tidigare har jag gjort enligt 16:8. Alltså äta mellan 12-20 på dagen och fasta från kvällen kl 20 till 12 dagen efter. Detta har fungerat okej, men jag är nyfiken på att prova nåt nytt.
Snubblade av en slump över denna sida, och här hittade jag ett program jag tänker försöka följa i två veckor till att börja med.
24h-fasta 3 dagar i veckan med exempelvis buljong, kaffe, citronvatten på fastedagarna.
Jag behöver lära min kropp känna hunger, försöka locka fram leptinhormonerna igen. Jag tror att denna fasta kan vara ett steg i rätt riktning.
Vidare ska jag sluta äta frukt under denna period (hur ska jag klara mej utan alla goda apelsiner?). Jag tror jag egentligen inte ska äta frukt på en daglig basis. Någon gång ibland, men inte varje dag. Detta också på grund av hormonerna.

Fasta, fruktfri och komma igång med träningen blir utmaningen nu under två veckor.
Det ska nog gå.
Häng med!

IMG_8140.JPG

Kommentera

