Hjortstek

Till nyårsmiddag hade vi fondue med blandade grönsaker samt hjort och älg. Hjorten kom från min granne som hade skjutit den förut i höst. Det var så fantastiskt god, så idag när jag träffade henne på min morgonpromenad passade jag på att tacka för det fina köttet vi hade på nyår.
Hon tyckte då att jag skulle få en bit till, och det tackar jag verkligen inte nej till.
Det var en stek och jag gjorde det enklast möjligt för mej:

Slå på ugnen på 125 grader.
Salta och peppra köttbiten.
Lägg färsk timjan runt om.
Stoppa i en temometer och ställ larmet på 60 grader.
In med köttet i ugnen och ta ut när det piper i termometern.
Låt vila i 30 minuter innan du skär upp tunna skivor med en vass kniv.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/45a/53203991/files/2015/01/img_8578.jpg
Fantastiskt fint kött! Vad bortskämd jag är…

One thought on “Hjortstek

Kommentera

