Kötthår

I fredags åt vi tacos men istället för köttfärs gjorde jag en omgång pulled moose med tacokrydda. Det blev sjukt gott, så därför tänkte jag dela med mig om receptet, hur jag gör min variant.

1 bit älg, typ fransyska, stek eller nåt i den stilen.
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
100 g krossade tomater
1,5 msk salt
1/2 msk svartpeppar
3 msk spiskummin
2 msk grillkrydda
1 knivsudd superstark chilikrydda.

Lägg köttet i en gjutjärnsgryta. Skär löken i klyftor, krossa vitlöken med knivbladet och lägg runt om. Häll krossade tomater runt om.
Blanda ihop kryddorna och häll över köttet. Det blir ett tjockt lager med kryddor.
Kör i ugnen på 100 grader i 5 timmar.
Stäng av ugnen och låt köttet kallna.
Ta två gafflar och dra isär köttet.

Ät med goda grönsaker samt min guacamole.

Angående rubriken så var det mitt kusinbarn som myntade uttrycket ”kötthår” och det är ett så bra uttryck att vi brukar säga det. ”Kötthår på älg” låter ju bättre än ”pulled moose”

5 thoughts on “Kötthår

  1. Tjena bruden!
    Tinat kött va? Hur stor bit tog du? Jag tänker så att det hinner lagas på den tiden du skrev.
    Kram/Cecilia Ber (Cissilura)

    • Hej Cissilura! 😊
      Jajjenmän! Tinat kött, det gör dock inget om det är lite halvfruset, lägg bara på nån timme.
      Skulle gissa att biten jag hade var typ 1,5 kg.
      Det gör ingenting om man kör nån timme extra för att vara på den säkra sidan.

  2. Ping: Vitkålstortillas | Paleolina

  3. Ping: Fredag i P3 | Paleolina

Kommentera

