Vitkålstortillas

I fredags var jag med i Fredag i P3 och bjöd på tacos fast paleo-style. Det blev tacokryddad pulled moose tillagad med hjälp av Wonderbag, picklad rödlök, min berömda guacamole samt vitkålstortillas som jag tänkte dela med mig receptet på nu.

Idén till vitkålstortillas kom efter att jag sett en av dessa många receptfilmer på Facebook, där de gjorde tortillas av blomkål. Eftersom temat var miljösmart mat tog jag och funderade vad jag kunde komma fram till för alternativ till blomkål. Både blomkål och vitkål kallas grovgrönsak och ska man äta miljösmart rekommenderas det att äta mer av dessa grova grönsaker som odlas på friland och har lång lagringsmöjlighet. Men eftersom vitkålen går att odla och lagra längre i Sverige, anser jag den vara lite miljösmartare ur ett svenskt perspektiv än blomkål. Den är dessutom billigare, vilket också talar för den.

Jag kryddade med koriander när jag lagade den i programmet, men när jag provlagade hemma hade jag ingen koriander och tog persilja istället, vilket fungerade precis lika bra.

IMG_1469

Vitkålstortillas:
1 vitkålshuvud
Salt
2-4 ägg beroende på vitkålhuvudets storlek
1-2 tsk fiberhusk
Färska (eller frysta) kryddor (koriander eller persilja)

Mixa vitkålen i en matberedare. Lägg ut den på ett fat eller en bakplåtsbeklädd plåt. Salta och vänta i 20 minuter innan du tar upp vitkålen i en handduk och krama ur den vätska som går. (Vill du kan du spara vätskan och ha i en smoothie till exempel.)
Ta vitkålen till en bunke och blanda i ägg och fiberhusk.
Hacka kryddorna och ha i dem.
(Svårt att säga några exakta mängder, tror inte det spelar jättestor roll heller, bara man tror att det håller ihop)
Bred ut plättar på bakplåtspapper och grädda i sju minuter på 200 grader. Ta sedan ut och vänd tortillasen med en stekspade och grädda ca 7 minuter till på andra sidan.
Servera med pulled moose, gukka och picklad rödlök.

Hoppas det smakar!

One thought on “Vitkålstortillas

  1. Ping: Fredag i P3 | Paleolina

Kommentera

