Fredag i P3

3616153_4272_2848

Adrian, jag och Linn

Den främsta anledningen att jag var med i radioprogrammet Fredag i P3 var för att vi hade en uppgift i kostkursen jag läser just nu att planera, laga och bjuda på en miljösmart måltid.
Jag hade hört programmet innan, och tänkt att det vore roligt att vara med. Så när vi fick uppgiften i skolan kontaktade jag programmet och presenterade mig och uppgiften, de svarade med att de tyckte det lät intressant och vi bestämde datum då jag kunde komma ner till Stockholm för inspelning.
Innan inspelning hördes vi och jag blev intervjuad lite djupare och jag fick presentera min måltid med recept och lite bakgrund.

Fredag i P3
Fredag i P3 är ett direktsänt radioprogram. Det sänds på fredagar mellan 16-18. Programmet går ut på att en utmanare kommer och utmanar deras Kock, Linn i sin paradrätt. Sedan får en jury bestående av fem stycken lyssnare smaka på de två rätterna och avgöra vilken av dem som lyckats bäst.

Min måltid
Jag valde att ha tacos som mitt tema. Genom åren har min guacamole blivit en självklarhet bland mina vänner när vi äter tacos tillsammans. På senare tid har även min egenkryddade ”pulled-moose” gjort succé. Så det kändes nästan självklart att jag ville bjuda på tacos.
Jag äter stenålderskost, så självklart ville jag bjuda på stenålderskosttacos. Stenålderskost är enligt mig väldigt miljösmart, sedan jag började äta stenålderskost har jag fått en ny syn på mat. Min respekt har blivit så mycket högre. När jag betalar lite mer för råvaran blir min ambition högre att ta vara på så mycket som möjligt. I stenålderskost äter man främst vilt kött eller kött från djur som bara fått äta gräs. Detta är enligt mig de två miljösmartaste köttvalen man kan göra. Vi behöver dra ner på köttkonsumtionen i Sverige, men när man väljer att äta kött förespråkar jag att äta vilt eller gräsbetat. Det pågår en intressant diskussion om gräsbetande djur och dess förmåga att binda kol till marken, det blir spännande att följa denna diskussion framöver.

3616241_4272_2848

Paleolinas stenålderstacos

Vitkålstortilla
Pulled moose
Guacamole
Picklad rödlök
(Ni hittar recept via länkarna ovan)

Min måltid var klimatsmart därför att
1. Jag valde att använda älgkött, vilket enligt mig är det mest klimatsmarta animaliska protein som går att få tag på. När älgen får äta vad den evolitionärt sett är gjort för får köttet en hälsosam fettsammansättning. I beskrivningen av kostuppgiften fick vi ett gäng länkar där vi kunde läsa mer om klimatsmart mat. Där saknade jag att läsa om vilt kött, man rekommenderades att dra ner på kött, men det stod väldigt lite om vilt kött.
2. I mina tortillas använde jag vitkål. Jag funderade ett tag om jag skulle göra någon slags tortilla på frön, men när jag hittade ett recept på blomkålstortillas funderade jag om inte detta skulle kunna gå att göra på vitkål. Både blomkål och vitkål är så kallade grovgrönsaker, vill man äta klimatsmart rekommenderas det att man ska äta mer av just gorvgrönsaker. Det som talar för vitkålen ur ett svenskt perspektiv är att den har kortare utvecklingsid än blomkål, den går att lagra längre och den är billigare. Därför är vitkål något bättre än blomkål, även om båda räknas som grovgrönsaker.
3. Jag använde mig av en klimatsmart tillagningsmetod, där jag tog hjälp av en kokpåse, en Wonderbag. Att göra ett pulled moose i ugnen är väldigt energikrävande, där ugnen ska stå på i flera timmar. Använder man en Wonderbag tar man vara på värmen som finns när man väl värmt upp maten. Man använder ugnen till en början, sedan tar man ut köttet och stoppar in hela grytan i påsen. För varje såld Wonderbag skänker även företaget en till utvecklingsområden i Afrika. Läs mer om Wonderbag här.

Kock-Linns måltid
Eftersom jag valt temat tacos fick Linn i uppgift att också laga tacos. Hon valde att laga vegantacos. Kul att hon också valde att köra på miljösmarta temat.

3616240_4272_2848

Kock-Linns vegantacos

Vetetortilla
Coleslaw med morot, vitkål och majonnäs på sojagrädde
Stekta bönor
Gurka, picklad rödlök och koriander.

Linns måltid var också klimatsmart eftersom hon valde en icke animalisk proteinkälla i form av bönor.

Resultatet

3616161_4272_2848

Juryordförande- Lara

”Den ena är vegansk, det var intressant att smaka en vegansk taco utan de traditionella ingredienserna kött och cremefraiche som man är van vid.
Stenålderstacon var också väldigt intressant, med älgkött istället för traditionell köttfärs och jättegod guacamole till.
Den veganska var lite lättare, fräschare liksom, stenålderstacon var också väldigt god med lite mer traditionell taco-smak.
Båda har sin egna karaktär, det var roligt att prova andra varianter än den traditionella.”
Lara, juryordförande

Tacokvällen slutade till Kock-Linns fördel då hennes rätt fick flest röster. Det var lite snopet att inte kunna kamma hem vinsten, men jag är verkligen inte missnöjd. Denna gång var ordspråket ”det viktiga är inte att vinna, utan att delta” något som stämde in.
Jag hade så otroligt roligt under inspelningen, och fick jättefin kritik av produktionstemet. De berömde min insats, att jag var avslappnad hade en proffsig framhållning i programmet. Min familj och mina vänner som lyssnade har också gett mig fin kritik, så jag är jättenöjd med min insats.
De som inte satt med i juryn (ett gäng fransmän), blev helt sålda på min pulled moose, och det var inte mycket kött kvar när jag tog min Wonderbag och åkte hem.
Jag fick en liten tröst när jag fick reda på att min taco hade fått 2/5 röster, så det var med minsta möjliga marginal som Linn vann.

Lite bilder från inspelningen

3616166_4272_2848

Jag hackar vitkål

3616224_4272_2848

Kock-Linn och jag

3616238_4272_2848

Jag lägger upp mina tacos innan juryn ska få smaka

 

 

Kommentera

